Aparaty słuchowe

Zapraszamy do kontaktu, nasi specjaliści czekają na Twoje pytania.

68 320 27 82

ul. Sikorskiego 6, Zielona Góra

----
76 835 05 01

ul. Kościuszki 15 A, Głogów

----
68 356 15 51

Ul. Wojska Polskiego, Nowa Sól

Sikorskiego 6, Zielona Góra

tel.: 68 320 27 82

Kościuszki 15 F, Głogów

tel.: 76 835 05 01

Wojska Polskiego 43, Nowa Sól

tel.: 68 356 15 51

Diagnostyka słuchu dziecka

WYBIERZ INTERESUJĄCY CIĘ DZIAŁ NASZEJ OFERTY

Oto miejsce kompleksowej diagnostyki słuchu dziecka.
Od wejścia dedykowane dzieciom, celem zminimalizowania stresu i napięcia dziecka przed badaniem.
Dbamy o komfort dzieci i rodziców oraz badamy wszystkie piętra drogi słuchowej.
W naszych gabinetach przyjmują protetycy słuchu doświadczeni w pracy z dziećmi, lekarze oraz logopeda.

ul. Sikorskiego 6
65-454 Zielona Góra
tel. 602 766 204

Videootoskopia


Videootoskopia jest badaniem obrazującym pacjentowi na ekranie monitora przewód słuchowy zewnętrzny oraz błonę bębenkową.
Badanie to pozwala ocenić drożność i stan przewodu słuchowego.
Pozwala na ocenę możliwości przystąpienia do kolejnych badań słuchu.

AUDIOMETRIA VRA

Audiometria VRA (Visual Reinforcement Audiometry) jest badaniem wykonywanym w wolnym polu i opiera się na wyuczeniu u dziecka oczekiwanej reakcji na bodziec akustyczny podawany z głośników.

Badanie przeprowadzane jest przy udziale podświetlanej zabawki, która wspomaga badanie i jest nagrodą dla dziecka na reakcję na bodziec dźwiękowy.

Audiometrię VRA wykonuje się u dzieci od 1,5 do 3-3,5 roku życia.
Badanie to jest uzupełnieniem obiektywnych badań słuchu: ABR, ASSR i otoemisji akustycznej.

AUDIOMETRIA TONALNA

Audiometria tonalna jest badaniem mającym na celu określenie progu słyszenia na drodze powietrznej i kostnej w zakresie badanych częstotliwości.
Inaczej mówiąc audiometria tonalna pokazuje stan komórek słuchowych w ślimaku ucha wewnętrznego.

Celem badania jest ustalenie progu słuchu, tj. minimalnego natężenia dźwięku, które słyszy Pacjent.
Wynikiem badania jest wykres – audiogram z krzywą progową słyszenia dla przewodnictwa powietrznego i kostnego, na podstawie którego możliwe jest określenie wielkości ubytku słuchu.

Badanie audiometrii tonalnej jest zupełnie nieinwazyjne. Przeprowadzane jest w specjalnych słuchawkach dla przewodnictwa powietrznego i kostnego, oddzielnie dla ucha prawego i lewego.
Do ucha podawane są dźwięki o określonej częstotliwości (tj. wysokość tonu) i natężeniu (tj. głośności), a zadaniem pacjenta jest naciskanie przycisku w momencie słyszenia bodźca.

Badanie przeprowadzane jest przy współpracy z Pacjentem i pozwala na wstępne określenie charakteru i głębokości niedosłuchu.

Jest to jedno z prostszych i najczęściej wykonywanych badań słuchu, dostarczające cennych informacji na temat narządu słuchu.
Nie jest wymagane specjalne przygotowanie Pacjenta do badania.

AUDIOMETRIA IMPEDANCYJNA

Audiometria impedancyjna jest metodą audiometrii obiektywnej opierającą się na pomiarze ciśnienia w uchu środkowym, odruchów mięśnia strzemiączkowego i napięcia błony bębenkowej.

Jest jedną z najczęściej stosowanych i najdokładniejszych metod badania ucha środkowego.

Audiometria impedancyjna obejmuje następujące testy:
● tympanometrię, czyli pomiar ciśnienia w uchu środkowym
● pomiar odruchu z mięśnia strzemiączkowego
● test drożności trąbki słuchowej (ETF).

Najprościej mówiąc badanie wykonuje się w celu oceny drożności ucha środkowego.

Badanie ma dużą wartość diagnostyczną przy diagnozie:
● płynów infekcyjnych w uchu środkowym
● wysiękowego zapalenia ucha środkowego
● przerostu migdałków gardłowych/podniebiennych
● dysfunkcji trąbki słuchowej
● otosklerozy
● przerwania łańcucha kosteczek słuchowych
● porażenia nerwu twarzowego.

 

Badanie jest całkowicie nieinwazyjne i bezbolesne, jednak wymaga małej ruchliwości podczas wykonywania pomiaru.
Polega na wprowadzeniu do ucha sondy zakończonej dobraną do wielkości ucha nasadką.
Sonda wprowadzana jest mniej więcej na głębokość ok. 3-5 mm do przewodu słuchowego.

OTOEMISJA AKUSTYCZNA

Otoemisja akustyczna od 2002 roku jest w Polsce przesiewowym badaniem słuchu i wykonywana jest na oddziale noworodkowym każdemu dziecku w drugiej dobie życia.

Otoemisja jest odpowiedzią komórek słuchowych ślimaka na podany przez sondę impuls tonalny lub trzask.

Otoemisja akustyczna (OAE) jest nieinwazyjną, obiektywną i łatwą metodą oceny czynności ślimaka.

Polega ona na rejestrowaniu odpowiedzi w częstotliwościach innych niż częstotliwość podawanego bodźca.

Poza zastosowaniem otoemisji w badaniach przesiewowych słuchu u noworodków, znalazła ona należne miejsce w zestawie topodiagnostycznych badań zaburzeń narządu słuchu.

Wiarygodność badań OAE zależy od uwzględnienia ograniczeń zastosowania metody oraz oceny kryterium rejestracji. Jednym z nich jest prawidłowe upowietrznienie ucha środkowego oraz niezaburzony układ przewodzący gwarantujący dotarcie dźwięku do ucha wewnętrznego. Zaburzenie ciśnienia w jamie bębenkowej i w przewodzie słuchowym zewnętrznym może mieć wpływ na parametry odpowiedzi otoemisji akustycznej.

Badanie polega na umieszczeniu w przewodzie słuchowym zewnętrznym sondy pomiarowej.
Składa się ona z niewielkiego głośnika emitującego dźwięki i niewielkiego, bardzo czułego mikrofonu rejestrującego otoemisję.

W momencie, gdy bodziec dźwiękowy biegnący z głośnika wprawia w ruch komórki słuchowe, te w wyniku owego ruchu wytwarzają wtórny dźwięk odbierany przez mikrofon.

Badanie otoemisji akustycznej należy przeprowadzać w dźwiękoszczelnym pomieszczeniu.

Badanie jest zupełnie nieinwazyjne jednak wymaga małej ruchliwości dziecka podczas pomiaru, jak również specjalnych warunków akustycznych (badanie przeprowadzane powinno być w warunkach wyciszonego pomieszczenia).

BADANIE ABR

Rejestracja słuchowych potencjałów wywołanych pnia mózgu (ang.ABR – Auditory Brainstem Response, BERA) to badanie, które polega na rejestrowaniu czynności bioelektrycznej powstającej w wyższych piętrach drogi słuchowej (w pniu mózgu), w odpowiedzi na bodźce słuchowe podawane do ucha.

Rejestracja słuchowych potencjałów wywołanych pnia mózgu to najpopularniejsze, nieinwazyjne badanie słuchu z grupy badań obiektywnych.
Badanie wykonuje się w celu określenia progu słyszenia pacjenta (stopień ubytku słuchu) i miejsca wystąpienia niedosłuchu (rodzaj niedosłuchu, np. odbiorczy, przewodzeniowy, mieszany).

Rejestracja słuchowych potencjałów wywołanych pnia mózgu (ABR, BERA) to badanie słuchu, które można wykonywać u wszystkich pacjentów, bez względu na wiek.

Badanie wykonujemy:
● kiedy podejrzewany jest niedosłuch
● u noworodków i niemowląt w celu diagnostycznym, w przypadku negatywnego wyniku
badania słuchu przesiewowego
● u dzieci małych, niewspółpracujących w badaniach słuchu w słuchawkach, np. audiometria tonalna/zabawowa (do 4-5 roku życia) w celu wykluczenia lub potwierdzenia wady słuchu
● u dzieci, które nie wykształciły mowy do 3 roku życia lub później (dzieci w terapii neurologopedycznej, niewspółpracujące w badaniach audiometrycznych)
● po podaniu leków ototoksycznych (np. gentamycyna, streptomycyna)
● u dzieci i osób niewspółpracujących przy tradycyjnych badaniach audiometrycznych (np. dzieci z niepełnosprawnością, dzieci z autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną)
● w przypadku podejrzenia guza nerwu słuchowego
● w przypadku podejrzenia symulacji głuchoty lub niedosłuchu.

BADANIE ASSR

Badanie to jest bez wątpienia jest unikatowym badanie w skali kraju.
Dzięki najnowszemu sprzętowi, jaki posiadamy, możliwe jest wykonanie tego badania w naszym gabinecie już w 20 minut.

Słuchowe potencjały wywołane stanu ustalonego ASSR- jest badaniem najwyższego piętra drogi słuchowej. ASSR ma tę przewagę nad innymi metodami elektrofizjologicznymi, że pozwala na pomiar w szerszym zakresie częstotliwości i umożliwia ocenę progu słyszenia nawet przy głębokich ubytkach słuchu.

Badanie ASSR wykonuje się celem zasady cross check principle, czyli potwierdzenie wyników badań ABR, oceny behawioralnej, a także subiektywnych badań słuchu.

Kiedy należy wykonać badanie ASSR?
Rejestracja słuchowych potencjałów wywołanych stanu ustalonego ASSR to badanie słuchu, które można wykonywać u wszystkich pacjentów, bez względu na wiek.

Badanie wykonujemy:
● u noworodków i niemowląt w celu rekonstrukcji audiogramu oraz dokładnego ustawienia aparatów
● u dzieci małych, niewspółpracujących w badaniach słuchu w słuchawkach np.audiometria tonalna/zabawowa (do 4-5 roku życia) w celu określenia stopnia wady słuchu
● w zakresie pasma mowy
● w przypadku stwierdzonej neuropatii słuchowej
● w przypadku podejrzenia symulacji głuchoty lub niedosłuchu
● w przypadku niedosłuchów głębokiego stopnia w celu szczegółowego określenia poziomu resztek słuchowych (np. przed kwalifikacją do implantu ślimakowego)
● jako badanie uzupełniające do badania ABR (zwłaszcza w przypadku zmiennych wyników badania ABR)
● w przypadku braku akceptacji aparatów słuchowych.

JAK PRZYGOTOWAĆ DZIECKO DO BADANIA SŁUCHU?

Badanie słuchu u dziecka to ważny krok w zapewnieniu mu zdrowego i szczęśliwego życia.
Warto zadbać o odpowiednie przygotowanie malucha, aby wizyta w naszym gabinecie była przyjemna i niezakłócona strachem czy niepokojem.
Przedstawiamy kroki, które można podjąć, aby dziecko czuło się komfortowo podczas badania słuchu.

● Rozmowa z dzieckiem.
Pierwszym i najważniejszym krokiem jest rozmowa z dzieckiem.
Wyjaśnij mu, dlaczego badanie słuchu jest ważne i jakie korzyści płyną z tego typu wizyty.
W prosty sposób spróbuj opowiedzieć, że protetyk słuchu będzie sprawdzał,
czy uszka działają tak, jak powinny, i że to zupełnie normalne.
Dzieci lubią wiedzieć, co się wydarzy, dlatego wyjaśnij,
że podczas badania będą mieli założone słuchawki na uszach,
które pomogą sprawdzić, jak słyszą różne dźwięki.
Poinformuj je, że nie będą odczuwać bólu ani dyskomfortu.

● Przygotowanie psychiczne.
Jeśli dziecko zna bohaterów z bajek lub książek, możesz opowiedzieć mu,
że wizyta u protetyka słuchu to jak wizyta u przyjaciela tych bohaterów,
którzy pomagają sprawdzać, czy wszystko jest w porządku.
Zachęć je do zadawania pytań i wyrażania swoich uczuć.

● Zabawki i ulubione przedmioty.
Jeśli to możliwe, niech dziecko zabierze ze sobą ulubioną zabawkę lub przytulankę.
To może sprawić, że będzie się czuło bardziej komfortowo i pewnie w nowym miejscu.

● Spokojne otoczenie.
Stwórz spokojną atmosferę w domu przed badaniem słuchu.
Unikaj głośnych gier czy telewizji, które mogą denerwować dziecko.

● Zachęcaj do współpracy.
Podczas samego badania słuchu, zachęcaj dziecko do współpracy.
Możesz obiecać mu małą nagrodę po badaniu, na przykład ulubiony deser czy wspólną zabawę.

● Pamiętaj o cierpliwości.
Jeśli dziecko będzie miało trudności lub będzie się bało, pamiętaj, że cierpliwość jest kluczem. Wspieraj je i daj mu czas na zaadaptowanie się do nowej sytuacji.

Przygotowanie dziecka do badania słuchu to ważny krok w dbaniu o jego zdrowie i komfort.
Rozmowa z dzieckiem, wsparcie emocjonalne oraz stworzenie spokojnej atmosfery mogą sprawić, że wizyta w Diagnostyce Słuchu Dziecka będzie przebiegać bezproblemowo.
Pamiętaj, że Twoje wsparcie i zrozumienie są niezwykle istotne dla dobrego samopoczucia malucha podczas badania słuchu.

DIAGNOZA CENTRALNYCH ZABURZEŃ PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO APD (Neuroflow)

Zaburzenie przetwarzania słuchowego (ang. Auditory Processing Disorder – APD) jest zespołem objawów wynikających z różnego typu zaburzeń w obrębie ośrodkowej części układu słuchowego. Występuje pomimo prawidłowego słuchu, ponieważ APD to nieprawidłowości w przetwarzaniu słuchowym na poziomie neuronalnym niewynikające z zaburzeń funkcji poznawczych i językowych. APD to nie problem ze słuchem. Dzieci, które cierpią na APD mają trudności: z koncentracją, z rozumieniem mowy w hałasie, rozumieniem dłuższych lub złożonych poleceń ustnych, z uczeniem się (problemy z nauką czytania, pisania, języków obcych).

U pewnej grupy dzieci zaburzenia te współwystępują z dysleksją, ADHD, SLI, opóźnieniem rozwoju mowy, a także z autyzmem.

OBJAWY

Problem zaburzeń przetwarzania słuchowego jest szczególnie ważny u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, gdyż może mieć poważny wpływ na osiągnięcia szkolne i perspektywy dalszego rozwoju zawodowego.

Dzieci z podejrzeniem zaburzeń przetwarzania słuchowego mimo prawidłowych wyników badań audiometrii tonalnej mają trudności: ze zrozumieniem mowy, gdy w otoczeniu jest gwar hałas (np. szkoła), ze skupieniem uwagi przy dźwiękach z otoczenia, w uczeniu się ,nie potrafią dłużej utrzymać uwagi na zadaniu, często „wyłączają się”, myślami są gdzie indziej, sprawiają wrażenie nieobecnych.

Szacuje się, że APD dotyczy ok. 2-3% dzieci w wieku szkolnym, jednak powszechność objawów sugerujących zaburzenia ośrodkowego przetwarzania słuchowego może wskazywać, że odsetek ten jest znacznie wyższy. Na wzrost liczby dzieci, które mają problemy z percepcją słuchową przy prawidłowym słuchu, wpływa szybki rozwój społeczeństwa informatycznego w ostatnich latach. Nadmierna stymulacja bodźcami wzrokowymi oraz słuchowymi (np. przez internet, gry komputerowe, telewizję) powoduje, że zmieniają się wzorce percepcji i analizy informacji. Upośledzone zostają możliwości filtrowania i selekcji informacji, co w konsekwencji prowadzi do zaburzeń koncentracji uwagi. Przyczynia się do tego również ograniczenie czasu spędzanego na bezpośrednich rozmowach dzieci z rodzicami oraz z rówieśnikami. Dodatkowo na powstanie zaburzeń centralnego przetwarzania słuchu u dzieci mogą mieć wpływ powszechne choroby u małych dzieci (wiek przedszkolny i wcześniej) typu: przewlekłe wysiękowe zapalenie ucha środkowego, niektóre alergie, urazy czaszkowo-mózgowe, przerost trzeciego migdałka.

DIAGNOZA APD
Na czym polega diagnoza Neuroflow?

Diagnoza w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD) metodą Neuroflow podzielona jest na kilka etapów:

> Szczegółowy wywiad – provider Neuroflow. zapyta o rozwój dziecka począwszy od okresu prenatalnego, poprzez okres niemowlęcy do aktualnych problemów zdrowotnych dziecka. Ważnym elementem wywiadu jest wypełnienie kwestionariusza zawierającego pytania dotyczące trudności dziecka w uczeniu się i komunikacji

> Ocena czułości słuchu dziecka – to pierwszy element badania obwodowego układu słuchowego. Badanie audiometrii tonalnej pozwala stwierdzi czy czułość słuchu jest prawidłowa, czy dziecko nie ma niedosłuchu. Wyniki tego badania zostaną umieszczone w Raporcie, który otrzymają Państwo na koniec badania diagnostycznego.

> Ocena wyższych funkcji słuchowych baterią znormalizowanych testów Neuroflow:
– dzieci, w wieku przedszkolnym mają do wykonania 3 zadania testowe
– dzieci w wieku młodszym szkolnym podczas diagnozy wykonują 6 zadań testowych
– dzieci starsze i osoby dorosłe 8 zadań testowych

Zadania polegają, w zależności od wieku dziecka, m.in. na powtarzaniu słów/zdań na tle szumu, cyfr, które słyszane są jednocześnie w prawym i lewym uchu, wysłuchiwaniu przerw w szumie, różnic pomiędzy dźwiękami w zakresie ich wysokości.

Po wykonaniu diagnozy w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego CAPD provider na tym samym spotkaniu drukuje Raport z badania i omawia go z rodzicami. Raport zawiera ważne informacje: jakimi narzędziami dziecko zostało zbadane, co badają poszczególne testy, jakie wyniki uzyskało dziecko
Wyniki testów z literką „L” oznaczają wynik poniżej normy dla wieku dziecka.

Na Raporcie znajdzie się także odręcznie wpisana przez providera analiza wyników diagnozy i podsumowanie zawierające cenne dla nauczycieli oraz innych terapeutów dziecka informacje.
Jeśli rodzice wspólnie z providerem zdecydują o rozpoczęciu treningu Neuroflow, wówczas zostaną poinformowani o: wymaganiach technicznych (m.in. odpowiedni komputer, szerokopasmowe łącze internetowe), cenie każdego z etapów (nie każde dziecko musi przejść wszystkie etapy), roli jaką pełni rodzic w procesie ćwiczeń wyższych funkcji słuchowych zobaczą demonstracyjny, skrócony trening, która pokaże rodzicom jakie zadania spotkają w trakcie sesji terapeutycznych prowadzonych w domu i wyjaśni jak ćwiczyć z dzieckiem.
Po każdym etapie treningu zalecana jest diagnoza kontrolna, która oceni postępy dziecka.

Opracowanie na podstawie materiałów autorstwa APD-Medical Sp. z o.o.

DŹWIĘKI PRZYJAZNE MALUSZKOM

Jak stworzyć otoczenie odpowiednie dla ich słuchu?

W pierwszych latach życia rozwój sensoryczny dziecka jest kluczowy dla budowania podstawowych umiejętności poznawczych i komunikacyjnych.
Słuch odgrywa niezwykle istotną rolę w tym procesie, dlatego warto zadbać o to, by otoczenie, w którym maluch spędza czas, było dostosowane do jego potrzeb słuchowych.
Omówimy, jakie dźwięki są przyjazne dla najmłodszych i jak stworzyć dla nich odpowiednie środowisko akustyczne.

Delikatna muzyka i spokojne dźwięki natury
Warto otaczać malucha dźwiękami, które są łagodne i relaksujące.
Delikatna muzyka klasyczna lub spokojne dźwięki natury, takie jak szum fal, śpiew ptaków czy szelest liści, mogą być doskonałym tłem do codziennych aktywności.

Kreatywna zabawa z dźwiękami
Wprowadź do życia dziecka różnorodne zabawki dźwiękowe, które zachęcą je do eksperymentowania i odkrywania różnych dźwięków.
Instrumenty perkusyjne, grzechotki, drewniane klocki czy miękkie pluszaki ze wbudowanymi dźwiękami to świetne opcje.

Ciepły głos rodziców
Dzieci uwielbiają słuchać głosu swoich rodziców.
Opowiadanie im bajek, śpiewanie kołysanek czy po prostu rozmawianie z maluchem to nie tylko sposób na budowanie więzi, ale także na rozwijanie słuchu.

Staranne dobieranie zabawek
Wybieraj zabawki, które są odpowiednie dla wieku dziecka i nie generują nadmiernie głośnych dźwięków.
Zabawki z regulacją głośności lub te, które pozwalają na kontrolowanie dźwięków, są doskonałym wyborem.

Unikanie nadmiernego hałasu
Staraj się ograniczać czas, który maluch spędza w miejscach, gdzie panuje duża głośność, jak na przykład na koncertach czy w salach zabaw.
Dzieci wrażliwe na hałas mogą doświadczać stresu, dlatego ważne jest, by zadbać o spokojne otoczenie.

Słuchanie właściwej muzyki razem z maluchem
Wspólne słuchanie muzyki to nie tylko miły sposób na spędzanie czasu, ale także doskonały sposób na rozwijanie zdolności słuchowych dziecka.
Wybieraj muzykę, która jest harmoniczna i przyjemna dla ucha.

Reagowanie na potrzeby malucha
Obserwuj reakcje dziecka na różne dźwięki. Jeśli maluch wydaje się być zaniepokojony lub zbyt pobudzony, spróbuj zmienić otoczenie lub zadbać o spokojniejsze dźwięki.

Dźwięki w otoczeniu mają wpływ na rozwój słuchowy dziecka.
Dlatego warto zadbać o to, by maluch mógł otaczać się dźwiękami przyjaznymi dla jego słuchu.
Delikatne dźwięki muzyki, kreatywna zabawa z dźwiękami, ciepły głos rodziców – to wszystko może wspomóc rozwijanie umiejętności słuchowych najmłodszych.
Dbając o właściwe otoczenie dźwiękowe, dajemy maluchom najlepsze warunki do wszechstronnego rozwoju.

JAK DBAĆ O SŁUCH DZIECI?

Oczywistość, z jaką większość z nas traktuje zdolność słyszenia, często prowadzi do bagatelizowania konieczności odpowiedniej opieki nad słuchem dzieci.
Tymczasem, zdolność do słyszenia odgrywa kluczową rolę w rozwoju komunikacyjnym, społecznym i poznawczym każdego dziecka.
Warto zatem zadbać o to, by mali podopieczni mieli szansę rozwijać tę umiejętność w jak najlepszych warunkach.

Przedstawiamy szereg praktycznych wskazówek na temat, jak dbać o słuch dzieci:

Regularne badania słuchu
Badania audiometryczne są nieodłącznym elementem opieki nad słuchem dzieci.
Pierwsze powinno odbyć się tuż po urodzeniu, a kolejne regularnie w okresach zalecanych przez naszych specjalistów.
Dzięki temu możemy wychwycić ewentualne problemy słuchowe na wczesnym etapie, co znacznie ułatwia podjęcie skutecznej interwencji.

Unikanie nadmiernego hałasu
Nadmierne ekspozycje na głośne dźwięki mogą być szkodliwe dla słuchu.
Dlatego ważne jest, aby chronić dzieci przed miejscami, w których panuje wysoki poziom hałasu, na przykład podczas koncertów.
Dodatkowo warto zainwestować w słuchawki o ograniczonym poziomie dźwięku, by chronić uszy dziecka podczas słuchania muzyki czy oglądania filmów.

Edukacja w zakresie higieny słuchu
Dzieci powinny być uczone podstawowych zasad dbania o higienę słuchu.
Należy unikać wkładania przedmiotów do ucha, które mogą uszkodzić błonę bębenkową.
Warto też nauczyć dzieci, jak prawidłowo czyścić uszy, aby nie naruszyć naturalnej obrony przeciwbakteryjnej.

Pozwalanie na aktywne uczestnictwo w rozmowach
Komunikacja jest kluczowa dla rozwoju umiejętności językowych i społecznych.
Zachęcanie dzieci do aktywnego udziału w rozmowach, słuchania i zadawania pytań pomaga w budowaniu silnych podstaw komunikacyjnych.
To także doskonały sposób na wzmocnienie umiejętności słuchania.

Ograniczanie czasu spędzanego z elektronicznymi urządzeniami
Długi czas spędzany z urządzeniami elektronicznymi, takimi jak telewizory, komputery czy smartfony, może mieć negatywny wpływ na zdolności słuchowe dzieci.
Dlatego ważne jest, aby ograniczyć czas, jaki dzieci spędzają przed ekranami, szczególnie z użyciem słuchawek.

Zdrowa dieta
Zdrowa dieta bogata w składniki odżywcze może wpłynąć na ogólny stan zdrowia, w tym także na funkcjonowanie układu słuchowego.

Reagowanie na sygnały alarmowe
Jeśli zauważysz jakiekolwiek zmiany w zachowaniu dziecka, które mogą wskazywać na problemy ze słuchem, niezwłocznie skonsultuj się ze specjalistą.
Wczesna diagnoza i interwencja mogą znacząco poprawić rokowania i jakość życia dziecka.

Dbanie o słuch dzieci to nie tylko troska o ich bieżące potrzeby, ale także inwestycja w ich przyszłość.
Regularne badania, kontrola ekspozycji na hałas, edukacja w zakresie higieny słuchu oraz promowanie zdrowych nawyków żywieniowych to kluczowe aspekty właściwej opieki nad słuchem najmłodszych.
Dzięki tym prostym krokom możemy wspomóc rozwój komunikacyjny i społeczny dzieci, umożliwiając im pełniejsze uczestnictwo w życiu społecznym i edukacyjnym.

ZABAWKI DŹWIĘKOWE DLA DZIECI

Zabawki stanowią nieodłączny element dzieciństwa, pełniąc rolę nie tylko źródła rozrywki, ale także narzędzia do nauki i rozwoju.
Wśród różnorodnych typów zabawek, te dźwiękowe odgrywają szczególnie ważną rolę w kształtowaniu zdolności słuchowych i sensorycznych najmłodszych.
Omówimy, dlaczego zabawki dźwiękowe są tak istotne oraz jakie korzyści przynoszą dzieciom.

Wspomaganie rozwoju słuchu
Słuch to jeden z podstawowych zmysłów, które kształtują nasz świat.
Zabawki dźwiękowe oferują dzieciom unikalną okazję do eksplorowania różnorodnych dźwięków.
Poprzez interakcję z takimi zabawkami, maluchy uczą się rozpoznawać różnice między tonami, rytmami oraz intensywnością dźwięków, co rozwija ich zdolność do słuchania i rozumienia otoczenia.

Wspieranie rozwoju komunikacyjnego
Zabawki dźwiękowe mogą być doskonałym narzędziem
do rozwijania umiejętności komunikacyjnych u dzieci.
Dźwięki wydawane przez zabawki pozwalają na eksperymentowanie z różnymi dźwiękami, co stymuluje rozwój słownictwa i zdolności do naśladowania dźwięków.
Ponadto wspólne zabawy z dźwiękami mogą sprzyjać nawiązywaniu więzi emocjonalnych między opiekunami a dziećmi.

Kształtowanie wyobraźni i kreatywności
Zabawki dźwiękowe zapewniają dzieciom możliwość tworzenia własnej symfonii dźwięków, co rozwija ich wyobraźnię i kreatywność.
Mogą tworzyć własne opowieści dźwiękowe, nadając życie różnorodnym postaciom i scenariuszom.
Takie doświadczenia mają niebagatelny wpływ na rozwój umiejętności artystycznych i muzycznych.

Ćwiczenie koordynacji ręka-oko-ucho
Wiele zabawek dźwiękowych wymaga od dzieci precyzyjnej koordynacji między rękami, oczami i słuchem.
Manipulowanie dźwiękami za pomocą przycisków, klawiszy czy elementów interaktywnych rozwija umiejętności motoryczne oraz precyzję ruchów.

Zachęcanie do samodzielności i samodzielnego rozwiązywania problemów
Wielu producentów zabawek dźwiękowych projektuje je w sposób, który zachęca dzieci do eksperymentowania i odkrywania różnych dźwięków na własną rękę.
To stymuluje myślenie analityczne i kreatywne, a także rozwija umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów.

Zabawki dźwiękowe to nie tylko źródło rozrywki, ale również cenne narzędzia do rozwoju słuchowego, komunikacyjnego i sensorycznego dzieci.
Poprzez eksplorację różnorodnych dźwięków, maluchy uczą się słuchania, rozumienia otoczenia oraz rozwijają swoją wyobraźnię i kreatywność.
Ponadto takie zabawki zachęcają do samodzielności i wspomagają rozwijanie umiejętności motorycznych.
Dlatego też warto zainwestować w wysokiej jakości zabawki dźwiękowe, które będą nie tylko dostarczać radości, ale także wspierać wszechstronny rozwój najmłodszych.

ZABAWY SŁUCHOWE DLA DZIECI

Zabawy słuchowe to rozwijanie umiejętności słuchowych w kreatywny sposób.
Zabawy słuchowe to nie tylko źródło radości, ale także skuteczny sposób na rozwijanie umiejętności słuchowych u dzieci.
Dźwięki otaczają nas na co dzień, dlatego warto poświęcić czas na kreatywne i angażujące aktywności, które wspierają rozwój słuchu.
Przedstawiamy kilka inspirujących zabaw słuchowych, które można włączyć w codzienne aktywności z dzieckiem.

Zabawa w Dźwiękowe Opowieści
Zapewnij dziecku zestaw różnorodnych dźwięków – np. dzwonka, grzechotki, szum wody.
Następnie poproś je o wymyślenie opowieści lub scenariusza, w którym te dźwięki odgrywają rolę.
To doskonały sposób na rozwijanie wyobraźni i umiejętności opowiadania, a jednocześnie na skupienie uwagi na dźwiękach.

Gra w Zgaduj Dźwięk
Zgaduj dźwięk to zabawa polegająca na odtwarzaniu różnorodnych dźwięków, a dziecko musi odgadnąć, co to za dźwięk i skąd pochodzi.
Można użyć przedmiotów takich jak klucze, dzwonki czy dźwięki zwierząt.
To wspaniała forma treningu rozpoznawania dźwięków i rozwijania koncentracji.

Koncert Dźwięków na Domowej Scenie
Daj dziecku możliwość wystawienia własnego koncertu dźwięków.
Może to być zestaw instrumentów muzycznych lub przedmiotów, które mogą wydawać dźwięki, takie jak plastikowe butelki z ryżem czy pudełka z różnymi elementami w środku.
To nie tylko świetna zabawa, ale także sposób na rozwijanie poczucia rytmu i melodyki.

Gra w Słuchaj i Powtórz
Zapewnij dziecku serię krótkich dźwięków lub słów, które ma odtworzyć lub powtórzyć.
To doskonały sposób na doskonalenie umiejętności słuchania i koncentracji.
Można także stopniowo zwiększać trudność, dodając coraz więcej elementów do sekwencji.

Spacer ze Słuchem w Tle
Podczas spaceru zwracaj uwagę na różnorodne dźwięki otoczenia, takie jak śpiew ptaków, szum liści czy odgłosy samochodów.
Zachęć dziecko do słuchania i identyfikowania tych dźwięków.
To świetny sposób na kształtowanie wrażliwości na dźwięki w otoczeniu naturalnym.

Zabawy słuchowe stanowią nie tylko źródło rozrywki, ale także skuteczny sposób na rozwijanie umiejętności słuchowych u dzieci.
Poprzez kreatywne i angażujące aktywności, maluchy uczą się rozpoznawania, analizowania i interpretowania dźwięków.
Warto włączyć te zabawy w codzienne aktywności, by wspierać wszechstronny rozwój słuchowy najmłodszych.
Dzięki nim dzieci nie tylko bawią się, ale także zdobywają cenne umiejętności, które przydadzą się im w przyszłości.

SPACER WIRTUALNY 3D

WIZYTA OCZAMI DZIECKA